“Oh, dat doet ik straks wel.” Deze gedachte of uitspraak komt je vast bekend voor. Dat noemen we uitstelgedrag. Je stelt taken uit die je eigenlijk moet doen of zou willen doen, terwijl je weet dat je misschien wel in de moeilijkheden komt (of zelf stress ervaart) als je ze niet doet. Denk aan iemand bellen, maar het kan ook het vertalen van die ene tekst zijn of het regelen van je administratie. In deze blog lees je 6 tips om uitstelgedrag tegen te gaan. 

 

1. Leer korte termijn doelen stellen

Doelen stellen, dat is een belangrijke taak als virtueel assistent. Uitstelgedrag is normaal, maar je bereikt je doelen er niet mee. Als je kleine doelen voor jezelf stelt, dan bereik je in gedoseerde fases je lange termijn doelen. Je neemt kleine stapjes en streept elke keer kleine, eenvoudige taken af. Hierdoor creëer je een geluksgevoel (hallo dopamine!). Dit helpt heel erg om uitstelgedrag tegen te gaan. Dus kom maar op met die to-do lijstjes.

 

2. Kom in de flow

Het gebruik van smartphones, social media is natuurlijk een grote afleiding die niet helpt bij je uitstelgedrag. Key is om grip te krijgen op alle afleidingen en onderbrekingen waarmee je te maken krijgt. Zet je telefoon wat vaker op vliegtuigmodus of zet hem uit, zodat je in een bepaalde flow komt. Werk in een ruimte waar je niet onderbroken kunt worden. Op deze manier werk je lekkerder door en schuif je minder snel taken voor je uit. 

 

3. Werk met een tijdslimiet

Geef jezelf een X aantal minuten dat je onafgebroken aan die ene taak moet werken. Zet een kookwekker of de timer van je telefoon. Dit kan bijvoorbeeld 15, 30, 60 minuten zijn (afhankelijk van wat voor jou werkt). Werk ook echt die X aantal minuten aan die taak. Daarna mag je stoppen (zit je in een flow, ga vooral door). Je zal merken dat je vaak geneigd bent om door te gaan na die X aantal minuten. Het begin is vaak het lastigst, daarna volgt het vaak vanzelf. Blijft het lastig na die X aantal minuten? Stop dan elke keer daarna, je bent namelijk alweer een stapje dichterbij je doel gekomen. Dan heb je toch wat aan je uitstelgedrag gedaan.

 

4. Doe de moeilijkste taak eerst

Vaak is het zo dat we taken uitstellen die we het vervelendst vinden. Welke taak stel jij nu uit? Is het die zolder opruimen? Of juist het schrijven van die enorme lappen tekst? Is het die ene klant bellen? Doe juist die taak eerst, hoe vervelend of lastig ook. Doordat je met de lastige taak begint, geeft dat de rest van je dag meer voldoening. Er valt letterlijk een last van je schouder af. Dus probeer de moeilijke taak niet uit te stellen, maar er juist mee te beginnen. Het geeft je uiteindelijk meer energie en een gelukkiger gevoel.

 

5. Change your mindset 

Waarschijnlijk zie je op tegen een bepaalde taak en daarom stel je het uit. Je móet die taak doen. Wat als je er anders naar probeert te kijken. Je wilt die taak doen, want het helpt je groeien, je komt er verder mee, je behaalt een bepaald doel, etc. Met een positieve benadering zal je minder op zien tegen dat taakje. Je vliegt er sneller doorheen en voordat je het weet heb je het af. Geluksgevoel!

6. Wees voorbereid 

Een taak uitstellen gaat een stuk moeilijker als je voorbereid bent. Leg alvast spullen klaar. Wil je nog iets afmaken op de computer/laptop? Zorg dat deze klaarstaat met alle benodigde spullen (denk aan: oplader, muis, toetsenbord, oordoppen). Zet alvast een glas drinken klaar. Moet je nog iemand bellen? Zorg dat je telefoon opgeladen is, dat je je vragen/offerte/nieuwsbericht klaar hebt liggen, zodat de stap om het daadwerkelijk te doen kleiner wordt. 

Hopelijk ben je hiermee geholpen en zal je voortaan minder snel je taken uitstellen.