Je bent lekker op dreef. Je bedrijf gaat goed en je ziet je omzet alsmaar groeien. Je bent dus geweldig bezig! Maar je komt steeds minder aan taken toe. Je houdt het overzicht van alle lopende klussen en to-do’s niet meer bij. Ietwat ‘onbelangrijke’ taken blijven liggen en worden ondergesneeuwd door andere opdrachten waaraan je prioriteit geeft. Heb jij nog wel tijd voor je eigen marketing? Voor je eigen bedrijf en de bijbehorende zichtbaarheid? Misschien moet je eens denken aan taken uitbesteden. Wellicht aan een expert buiten je bedrijf, maar hoe doe je dat eigenlijk? 

Waar loop je nu tegenaan?
Maak een overzicht van alle taken die je dagelijks, wekelijks, maandelijks en jaarlijks doet. Wat komt daar allemaal bij kijken? Al deze klussen verdeel je weer in lijstjes:

  • Superleuke taken
  • Leuke taken
  • Minder leuke taken
  • Vervelende taken 

Onderaan staan waarschijnlijk de taken en klussen waar je nu in vastloopt, die je onderop de stapel legt en waar je elke keer niet aan toe komt. Dit zijn de eerste taken die je uit handen kunt geven aan iemand die daar waarschijnlijk sneller en beter is dan jij en het ook nog leuk vindt om dit op te pakken.

Niet alles hoeft in één keer
Je hebt – zoals hierboven beschreven – net een lijst gemaakt van alle opdrachten en taken waar jij je mee bezighoudt. Je weet nu ook welke klussen je het meest vervelend vindt om te doen en welke je mogelijk wilt uitbesteden. Maar, begin klein. Het is spannend om taken uit te besteden, dus neem je tijd om uit te vogelen of dit bij je past en hoe de samenwerking verloopt. Niet alles hoeft in één keer, dus begin klein en delegeer eerst één onderdeel. Wil jij je product adverteren, maar heb je geen idee hoe? Geef dan alleen dat stuk van het project uit handen. Bekijk hoe het je bevalt en beslis dan hoe je verder wilt.

Wat is het doel of resultaat dat je wilt behalen?

Houd goed voor ogen wat je wilt bereiken met het uitbesteden van taken. Het is zonde om geld te spenderen aan iets wat geen resultaat oplevert of niet je doel bereikt. Het is namelijk veel makkelijker om een taak uit te besteden als je een doel voor ogen houdt. Wil je meer werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf? Wil je dat je boekhouding tiptop in orde is of wil je dat je klanten goed te woord worden gestaan? Het maakt niet uit wat de taak is, zo lang jij maar weet welk doel je wilt bereiken of welk resultaat je wilt behalen als je het uit handen geeft. Op deze manier weet je ook beter wat je wilt investeren. Keep that in mind.

 

Heb jij op dit moment een overvolle takenlijst en wil je taken uitbesteden? Wil jij je meer focussen op taken waar je hart ligt? Het kan even spannend zijn om taken uit te besteden, omdat je iemand inhuurt om die taken voor jou te doen. Maar neem gerust contact met ons op, dan bekijken we samen de mogelijkheden.