Organization isn’t about perfection. It’s about efficiency, reducing stress and clutter, saving time and money and improving your overall quality of life.’ – Christina Scalise 

Een chaos in je huis weerspiegelt chaos in je hoofd. Mee eens? Geldt dit dan ook voor een overvolle to-do lijst of een inbox die overstroomt? Jazeker. Maar hoe ga je dan van chaos naar overzicht? Lees hieronder verder om weer overzicht in je leven te krijgen. 

Ruim je huis op 

Een opgeruimd huis, zorgt voor een opgeruimde geest. Ruim je huis op en laat niet overal rommel rondslingeren. Dit is met name belangrijk in de ruimte waar je werkt. Als je continu troep om je heen ziet, raak je afgeleid en is het moeilijker om je te concentreren. Laat dus bijvoorbeeld ook niet je wasmand overlopen. Doe bijvoorbeeld op een vaste dag (of vaste dagen) je was. Doe elke dag je afwas of zet het in de vaatwasser, mits je deze hebt. Dat zorgt ook al voor een opgeruimd gevoel. 

Waarom wachten tot morgen? 

Na een vermoeide werkdag is het soms moeilijk op te brengen om het huis schoon te maken, nog klusjes af te werken of nog de was te doen. Toch is het beter om dit niet uit te stellen. Uitstellen zorgt voor een verhoogde werkdruk en te veel energie die je de volgende dag in de taak moet steken. Dus doe de taken vandaag en laat ze niet wachten tot morgen.

Lijstjes maken 

Lijstjes maken helpt om orde te scheppen in de chaos. Lijstjes zijn niet alleen handig om doelen te stellen, maar ook om je gedachten te ordenen. Schrijf alles op wat er in je hoofd opkomt aan taken. Maak hier een to-do lijstje van. Welke taken hebben prioriteit? Welke kun je doen als je nog wat tijd over hebt? Vink ze af en creëer daardoor een geluksgevoel (iets afvinken zorgt voor dopamine!). Het maken van een efficiënte to-do lijst geeft veel ruimte in je hoofd. 

Structureer je papieren 

Werk jij liever digitaal of op papier? Als je digitaal werkt, zorg voor mapjes. Mapjes in je computer die je een naam geeft, zodat alles gemakkelijk terug te vinden is. Dit werkt ook voor je mailbox. Je kunt bijvoorbeeld ordenen op: to do, done of juist per opdrachtgever of klant. Werk je liever op papier? Zorg dan voor mappen. Zo kun je denken aan: ontvangen facturen, betaalde facturen, klantafspraken, en dergelijke. Kies een systeem die bij je past en voor jou werkt. Zo houd je overzicht en vind je gemakkelijk zaken terug. 

Less is more

Dit is niet alleen voor accessoires zo; dit geldt namelijk ook voor spullen. We hebben vaak te veel spullen in huis. Soms liggen ze opgeborgen in de kelder, op zolder of in een kast. Soms weet je het bestaan ervan niet eens meer. Zoek het eens uit, creëer letterlijk meer ruimte. Marie Kondo weet hier alles van. 

Een lijst voor morgen

Eindig je dag met een to-do lijst voor morgen. Zo zijn je zorgen uit je hoofd en hoef je er ’s avonds of ’s nachts niet meer over te piekeren. Daarnaast weet je gelijk hoe je de volgende dag kunt starten. Dit scheelt je stress en denkwerk.