Een belafspraak, nog even snel boodschappen doen en ondertussen slingeren de papieren op tafel. Lukt het jou om na de boodschappen weer gestructureerd te starten? Hoe zorg jij dat je georganiseerd aan de slag kunt gaan? Lees hier de 5 tips om georganiseerd te zijn onder de 20 minuten.

 

Een opgeruimd bureau

Het spreekt misschien voor zich, maar een opgeruimd bureau, zorgt voor een opgeruimd hoofd. Hoe voller je bureau, hoe moeilijker het is om overzicht te houden. Losse papieren, memoblaadjes en pennen in het zicht werken niet mee. Het staat niet alleen rommelig, je wordt er ook continu door afgeleid. Werk kabels weg, stop pennen in een bakje en sla je papieren op in een map. Uit het oog, uit het hoofd (in dit geval).

Een fijne tip: als je na elke werkdag gelijk je bureau opruimt, start je de volgende ochtend weer fris en overzichtelijk.

 

Leg alles klaar

Als je je bureau hebt opgeruimd, leg dan ook alvast de spullen klaar voor de volgende dag. De volgende dag als je wakker wordt, kun je gelijk je mok of glas vullen met thee, water of koffie (of iets anders wat je lekker vindt). Leg ook alles klaar wat betreft elektra, zoals een oplader van je laptop en je telefoon, oordopjes of hoofdtelefoon. Moet je deze dag iemand bellen? Zorg dan dat je telefoon opgeladen is en dat je je vragen, offerte of ander bericht klaar hebt liggen, zodat de stap om het daadwerkelijk te doen kleiner wordt.

 

Creëer een ruimte om te werken

Niets is vervelender om afgeleid te worden door de postbezorger die een pakketje komt brengen, net op het moment dat jij in diepe focus zit. Het kan niet altijd, maar zorg voor een eigen werkplek. Zo houd je werk en privé gescheiden. Wellicht heb je nog een kamer in huis over of ken je een fijne plek in de stad of in een kantoorpand waar je kunt werken. Als je ergens in huis werkt, geef dan aan dat je niet gestoord wilt worden.

 

Stel je taken niet uit

Maak een to-do lijst en maak hem niet te groot. Zet bijvoorbeeld 3 grote taken op je lijst en 3 kleine taken. Zo houd je overzicht. Een to-do lijst is zo gemaakt. Je kunt beginnen met een minddump per week. Schrijf alles op wat er in je hoofd afspeelt. Haal taken uit je minddump en deel de taken daarna in per dag. Zo hoef je per dag er maar weinig tijd aan te besteden.

 

Weg met die telefoon

Georganiseerd aan de slag betekent ook dat je je notificaties op je telefoon moet uitschakelen. Maak bijvoorbeeld gebruik van de pomodoro techniek of de app forest. Je gaat een x aantal minuten gefocust aan het werk, waarna je vervolgens een x aantal minuten pauze krijgt (pomodoro = 25 minuten aan het werk, 5 minuten pauze). Als je gefocust aan het werk gaat, zal je sneller je taak af hebben en daardoor weer meer tijd hebben voor iets anders.