Je bent bezig met je bedrijf en daarbij komt veel kijken. Voordat je het weet ligt je bureau bezaaid met allerlei documenten, post-its en to-do lijstjes. Hoe los je dat nou op? Daar zijn een aantal handige tools voor die jou als ondernemer goed kunnen helpen en het je een stuk eenvoudiger maken. Mis het niet: 5 onmisbare tools voor een ondernemer.

 

Plan je content in Planoly

 Social media, het blijft een ding. Schrijf jij alles spontaan en vind je het lastig om elke keer creatief te zijn of spontaan iets te verzinnen? Je kunt je content ook inplannen. Je hebt verschillende tools, zoals Planoly (er zijn er meer, zoals Later of Hootsuite). Planoly is gratis te gebruiken en het post automatisch. Wil je je post ook delen op Facebook? Dan moet je voor de betaalde versie gaan. Nog een voordeel van Planoly: je kunt je feed ook van tevoren zien. Het voordeel hiervan is dat je ziet of de foto bij de rest van je feed past.

 

Grafisch ontwerpen op Canva 

Canva is een grafisch ontwerpplatform dat gebruikers in staat stelt om social media graphics, presentaties, posters, flyers en andere visuele content te creëren. Het is beschikbaar via je laptop/computer en mobiel. Je hebt er miljoenen lettertypes, afbeeldingen, sjablonen en illustraties. Als gebruiken kun je uit veel sjablonen die professioneel ontworpen zijn. Je kunt ze bewerken en je eigen foto’s uploaden. Canva is gratis te gebruiken, maar het heeft ook betaalde abonnementen zoals Canva Pro en Canva for Enterprise bieden extra functionaliteit. Canva is ideaal om te gebruiken voor quotes, het ontwerpen van een flyer, e-book of logo.

 

Foto’s editen in Adobe Lightroom Photoshop 

Voor het bewerken van je foto’s, heb je Adobe Lightroom Photoshop. Je kunt het programma ook downloaden op je telefoon onder de naam Lightroom. Lightroom maakt het mogelijk om grote aantallen digitale beelden te importeren/bewaren, te bekijken, te beheren, te taggen, te bewerken en te delen. Alle foto’s kunnen geïmporteerd worden naar de fotomap op je telefoon of computer. Ideaal om de perfecte foto te creëren. 

 

Plannen in Trello

Trello is in eerste instantie bedoeld om projecten te managen. Je kunt vervolgens zakelijke en privéborden aanmaken. Het idee is dat je met een soort taakkaarten werkt. Het ziet eruit als een soort prikbord. Je kunt daar verschillende kaarten aanmaken, met bijvoorbeeld de naam “to do”, “in progress” en “done”. Maar je kunt hier ook goed jaar-, maand- of weekdoelen instellen. Daarnaast kun je teamleden toevoegen, mocht je met meerdere mensen werken. Perfecte tool om overzicht te houden.

 

Mailen via Mailchimp 

Mailchimp is een van de meestgebruikte programma’s als het gaat om e-mailmarketing. Het voordeel van Mailchimp is dat het gebruiksvriendelijk is en alle benodigde functies heeft. Zo worden alle (potentiële) klanten die zich inschrijven op je mailinglijst, automatisch in de contactlijst van Mailchimp opgenomen. Mailchimp heeft diverse templates die je kunt bewerken en gebruiken voor je mailings. Deze kun je dan gelijk klaarzetten en automatisch versturen. Je kunt gratis met deze tool beginnen en daarnaast is het erg betrouwbaar.

 

Welke tool(s) gebruik jij al?