‘Timemanagement? Daar heb ik het veel te druk voor.’
– Omdenken

 

De exponentiële groei van de digitale wereld neemt alsmaar toe. Gevolg is dat we heel alert zijn en we altijd ‘aan’ staan. We kijken continu op onze beeldschermen, we multitasken zoveel het maar kan en schakelen tussen werk en privé. We zijn druk, drukker, drukst. Misschien is het tijd om de dingen anders aan te pakken en een samenwerking met een virtueel assistent aan te gaan. Herken jij je in één van de tien onderstaande signalen?


1. Die ene taak stel je alsmaar uit

Er staat al een tijdje een klus op je lijst, maar om een bepaalde reden stel je die taak uit. Elke dag opnieuw staat die ene opdracht bovenaan de lijst. Heel herkenbaar om een taak uit te stellen waar je geen zin in hebt, maar misschien is het tijd dat jij je energie dan beter besteedt. Ga na wat de reden is dat je de taak uitstelt en of er een mogelijkheid bestaat dat iemand anders dit van je overneemt.

2. Je loopt over van het werk

Je hebt een goed draaiende business en je loopt over van het werk. De emmer zit bijna tot de rand vol en eigenlijk kun je niet veel meer handelen. Hier moeten alarmbellen gaan rinkelen. Vraag jezelf af of je dit werk nog alleen kunt én wilt doen. 

3. Je kunt je aandacht niet meer verdelen

Door alle zaken die er spelen binnen je bedrijf, is het soms lastig om alle aandacht erbij te houden. De telefoon gaat, je krijgt mails, ondertussen wil je je tekst voor je website afmaken en je administratie bijwerken. Bovendien had je ook nog een klant beloofd de deadline te halen. Je doet alles tegelijk, maar niet met de aandacht die elke taak verdient. Nu is het tijd om taken te delegeren.

4. Je krijgt er simpelweg geen energie van

Iedereen die een business heeft moet weleens taken doen, die hij/zij liever niet doet. Dat zou bijvoorbeeld de administratie kunnen zijn, facturen versturen, achter klanten aanzitten wanneer ze niet (op tijd) betalen. Dit zou je ook uit handen kunnen geven, zodat jij je kunt storten op de zaken waar je wél energie van krijgt.

5. Het kost je te veel tijd

Taken die je niet leuk vindt, waar je geen interesse in hebt, kosten je meer tijd dan taken die je wel liggen. Je doet uren over die tekst schrijven, je bent al minutenlang naar het scherm aan het staren of je moet eerst uitzoeken wat termen betekenen als je de administratie doet. Dit is een signaal dat je dit niet meer zelf moet willen doen.

6. Je beleeft er geen plezier aan

Niets is vervelender dan geen plezier beleven aan je werk. Je werk is iets wat jou moet uitdagen, waar je energie van krijgt, gemotiveerd van raakt en er plezier aan beleeft. Ervaar je bij sommige aspecten van je werk dit positieve gevoel niet? Waarom zou je het dan nog doen? Merk dit signaal bij jezelf op en ga na of je dit niet beter kunt uitbesteden.

7. Je overziet het niet

Plannen is essentieel bij een goedlopend bedrijf. Hoe weet je anders wat je allemaal moet doen en eventueel: wie wat doet. Een to-do lijst afwerken is dan ook erg belangrijk. Je ziet daardoor beter wat je nog moet doen en wanneer je dit in kunt plannen. Ben jij geen ster in structuur aanbrengen? Daarvoor is een virtual assistant ideaal. Op deze manier bewaakt de VA het overzicht en kun jij je richten op andere aspecten van je bedrijf.

8. Je weet niet wie jou kan helpen

Je bent druk, je merkt dat bepaalde taken je minder goed liggen of dat je er weinig feeling mee hebt. Dat is helemaal niet erg. Gelukkig voor jou bestaat het beroep virtueel assistent. Wij ondersteunen je bij verschillende taken: van administratieve werkzaamheden tot office management, van organisatie tot online marketing. 

9. Je moet nog van alles regelen voor je businesstrip!

Volledige stress, paniekmodus, want er moet nog zoveel geregeld worden voordat je op je businesstrip gaat. Wie neemt de taken over als je weg bent? Moet je een laptop en (werk)telefoon mee? Wie houdt de agenda bij en contact klanten? En zijn alle vluchten en hotels wel geregeld? Adem in, adem uit. Dit kan namelijk allemaal voor je geregeld worden. Je kunt relaxed weggaan en de boel overlaten aan een VA.

10. Je hebt een klankbord nodig

Een eigen bedrijf hebben is best wel zwaar en het kan zo fijn zijn om er samen met iemand over te sparren. Soms kun je zo vastlopen in je eigen proces en denkwijze dat je daar zelf niet meer uitkomt. Om hulp vragen kan moeilijk zijn, maar het maakt je zoveel sterker. Een virtueel assistent denkt met je mee en verschaft je nieuwe inzichten. Samen laat je je bedrijf groeien.